Як одну із нечисленних перемог уряду Арсенія Яценюка та коаліції народних депутатів у Верховній Раді VIII скликання на шляху реформування житлово-комунального господарства більшість експертів вважають прийняття парламентом Закону №417-VIII «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», який набрав чинності з 1 липня 2015 року.
Цим законом внесено досить важливі зміни до Закону «Про об’єднання співвласників багатоквартирних будинків», а саме:
• скасовано поняття членства в ОСББ (усі співвласники беруть участь у діяльності об’єднання);
• скасовано поняття кворуму на загальних зборах для прийняття рішень (скільки б співвласників не прийшло — загальні збори є правомочними, і голосування проводиться);
• змінено механізм підрахунку голосів (голоси рахуються не від кворуму, а від загальної кількості голосів співвласників);
• змінено порядок розподілу голосів (згідно із загальним правилом розподіл голосів здійснюється пропорційно площі, що належить співвласникам);
• уведено письмове опитування.
Однак, найцікавіше криється, як завжди, в деталях, у нашому випадку в п. 5 ст. 13 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №417-VIII, в якому законодавцем в ультимативній формі встановлено, що у разі якщо протягом одного року з дати набрання чинності цим Законом співвласники багатоквартирного будинку, в якому не створено об’єднання співвласників, не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком, управління таким будинком здійснюється управителем, який призначається на конкурсних засадах виконавчим органом місцевої ради, на території якої розташований багатоквартирний будинок.
За таких умов ціна послуги з управління багатоквартирним будинком визначається за результатами конкурсу, який проводиться в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, а договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком строком на один рік від імені співвласників підписує уповноважена особа виконавчого органу відповідної місцевої ради, за рішенням якого призначено управителя.
За даними Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства, станом на 1 жовтня 2015 року в Україні налічується 14 328 об’єднань співвласників багатоквартирних будинків (далі — ОСББ), що складає 19,13% від загальної кількості багатоповерхових будинків країни (74 900 будинки). За січень-вересень 2015 року в регіонах створено 556 ОСББ. Протягом цього періоду утворено ОСББ у Вінницькій (73). Дніпропетровській (68), Запорізькій (47), Хмельницькій (41), Рівненській (35), Львівській (34), Харківській (31), Черкаській (31), Волинській (30), Київській (25), місті Києві (22), Тернопільській (20), Миколаївській (18), Одеській (17), Кіровоградській (14), Івано-Франківській (13), Житомирській (12), Закарпатській (6), Сумській (6), Чернівецькій (6), Херсонській (5), Полтавській (3) та Чернігівській (2) областях. У Донецькій, Луганській областях ОСББ не створювалися. Також, станом на 1 жовтня 2015 році в Україні функціонує 534 приватних підприємства (далі — ПП) з утримання житлового фонду.
Для порівняння: станом на початок грудня 2013 року в Україні було створено 16,847 тис. об'єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ), що становить 21,1% від загальної кількості багатоповерхових будинків у країні, при чому тоді найбільшу кількість ОСББ було створено в Донецькій (141), Херсонській (133), Харківській (85), Миколаївській (77) і Луганській (75) областях.
Проаналізувавши ці цифри, можна підсумувати, що прийняття Закону України №417-VIII «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» жодним чином не вплинуло на тенденцію до створення ОСББ мешканцями багатоповерхових будинків.
Навіть зважаючи на те, що частина вже створених ОСББ не враховується офіційною статисткою, оскільки протягом 2014-2015 років Україна втратила анексований Російською Федерацією Крим та контроль над окремими районами Донецької та Луганської областей, тобто природно відбулося зменшення загальної частки створених ОСББ по всій Україні, мусимо констатувати, що на мирній частині території України тенденція до створення ОСББ не лише не збереглася, але практично згасла.
І причиною тому є не тільки і не стільки те, що Закон №417-VIII набрав сили, а підзаконні акти, наприклад, Порядок зберігання і розміщення на офіційних сайтах органів місцевого самоврядування протоколів зборів співвласників, досі Мінрегіоном не розроблені та не затверджені постановами Кабінету Міністрів.
Основною причиною такої інертності населення в питаннях створення ОСББ є те, що українці – дивна нація, яка може одночасно сильно любити та ненавидіти так само сильно. Ми звикли лаяти ЖЕКи на чому світ стоїть за їхню бездіяльність, за діряві дахи, за непрацюючі ліфти, за не повірені лічильники, за п’яних слюсарів. Ми звикли скаржитися на них міським головами, губернаторам, Прем’єр-міністрам, Президентам. Але водночас, ми не можемо відмовитися від послуг ЖЕКів, адже нам так подобаються їхні доволі прийнятні тарифи на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій, які згідно чинного законодавства встановлюються органами місцевого самоврядування.
Чи будуть в українських містах створюватися ОСББ, якщо тарифи на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій не переглядаються з виключно політичних мотивів протягом останніх п’яти років, як в Чернівцях, чи, навіть протягом останніх восьми років, як в Полтаві, де на сьогодні тариф встановлено на рівні 0,88 грн за 1 кв. м жилої площі? Навряд.
Ми не хочемо створювати ОСББ, бо інстинктивно розуміємо, що за спільне утримання будинку, в якому потрібно ремонтувати все, починаючи від підвалу і закінчуючи дахом, ми як співвласники зобов’язані будемо сплатити рівну з усіма іншими мешканцями будинку долю, яка в грошовому виразі буде в разі відрізнятися від тарифів ЖЕКів, які встановлені на економічно необґрунтованому рівні.
Тож, 1 липня 2016 року навряд щось кардинально зміниться в системі здійснення права власності у багатоквартирному будинку, - 20% мешканців багатоквартирних будинків, в яких створені ОСББ, оберуть собі управителя або управляючу компанію, яка буде надавати послуги з управління багатоквартирним будинком за тарифом, встановленим домовленістю сторін, а для інших 80% мешканців багатоквартирних будинків, які не бажають створювати ОСББ, все залишиться без змін, оскільки орган місцевого самоврядування обере для них «зручного» міський владі управителя, якому встановлять знову «зручний» тариф, а житловий фонд продовжуватиме руйнуватися та бути безгосподарним.
Андрій Осадчий