Рус Укр
ГоловнаПублікаціїЗаконодавствоКапремонти багатоповерхівок «відфутболюють» до держави
Новини ЖКГ
18 Квітня 2024 p.
16 Квітня 2024 p.
09 Квітня 2024 p.
05 Квітня 2024 p.
04 Квітня 2024 p.
03 Квітня 2024 p.
01 Квітня 2024 p.
19 Березня 2024 p.
07 Березня 2024 p.
06 Березня 2024 p.
Опитування всі опитування
ЩО ПЕРЕШКОДЖАЄ ВАМ ВЧАСНО СПЛАЧУВАТИ РАХУНКИ ЗА ПОСЛУГИ ЖКГ?
Занадто високі тарифи
Регулярне підвищення квартирної плати
Низька якість послуг або їх повна відсутність
Не дотримання виконавцями термінів з вивезення сміття
Бездіяльність ЖЕКу
Нічого, я завжди вчасно сплачую
Я не вважаю за потрібне платити за комунальні послуги


УК  NEW Роз'яснення, щодо розрахунку розміру житлової субсидії

УК  NEW Житлова субсидія: хто має право на її отримання

УК  При призначенні субсидії враховуються доходи подружжя, незалежно від їх реєстрації

УК   Категорії громадян, які втратили право на отримання субсидії

УК  П'ять основних питань та відповідей про субсидію на оплату ЖКП

 



 

 



 

Капремонти багатоповерхівок «відфутболюють» до держави

Теоретично з липня в Україні було змінено принцип управління багатоквартирними будинками – їхнє утримання повністю переклали на мешканців. Втім, до нових прав і обов’язків власникам квартир звикати зарано. Нардепи мають сумніви щодо деяких норм.

У липні поточного року в Україні набув чинності Закон №417-VIII «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку». 

За переконанням парламентарів, він започаткує в Україні нову епоху управління багатоповерхівками, в якій головна керуюча і виконавча роль відводитиметься їхнім мешканцям. «Цей Закон відкриє можливості для розвитку ринку управління житлом, для проведення комплексної термомодернізації будівель, і взагалі він дозволить нашим власникам реально стати господарями свого житла» - наголошувала з трибуни Верховної Ради у день прийняття Закону заступник голови Комітету Верховної Ради з питань будівництва, містобудування та житлово-комунального господарства Альона Бабак.
 
Зокрема, документом визначені особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулюються правові, організаційні та економічні відносини, пов’язані з реалізацією прав та виконанням обов’язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління.
 
Так, співвласники багатоквартирного будинку отримали право: 
 
- вільно користуватися спільним майном багатоквартирного будинку;
- брати участь в управлінні багатоквартирним будинком особисто або через представника;
- одержувати інформацію про технічний стан спільного майна багатоквартирного будинку, умови його утримання та експлуатації, витрати на утримання спільного майна;
- безоплатно отримувати інформацію про суб’єктів права власності на всі квартири та нежитлові приміщення у багатоквартирному будинку і площу таких квартир та приміщень у порядку і межах визначених Законом.
 
Поряд з цим їх наділили і новими обов’язками: 
 
- забезпечувати належне утримання та належний санітарний, протипожежний і технічний стан спільного майна багатоквартирного будинку;
- забезпечувати технічне обслуговування та у разі необхідності проведення поточного та капітального ремонту спільного майна багатоквартирного будинку;
- забезпечувати поточних огляд і періодичне обстеження прийнятого в експлуатацію будинку протягом усього життєвого циклу будинку та нести відповідальність за неналежну експлуатацію згідно з законом.
 
Примітно, до вступу у дію Закону №417-VIII значна частина цих обов’язків була покладена на балансоутримувача. До прикладу, у попередній версії Закону «Про ОСББ», містилася норма про участь колишнього власника у капітальному ремонті до передачі будинку ОСББ. Наразі таке положення виключено. Це послужило приводом для заяв, ніби новий реформаторський закон - ніщо інше як переклад відповідальності за аварійний житловий фонд на мешканців багатоквартирних будинків. «Наслідком такої передачі може бути знищення самих будинків» - стверджують противники законодавчого акту. 
 
 
Підґрунтя для подібних пересторог, звісно, є - у випадку, коли співвласники багатоквартирного будинку не матимуть достатніх фінансових ресурсів на капітальні та поточні ремонти, утримання належного стану будинку. І вони цілком можуть стати реальністю, хоча і в не найближчий час. 
 
За даними Державної служби статистики, на 1 січня 2015 року в Україні кількість ветхих і аварійних будинків становила 59,2 тис. одиниць, у яких проживало 89,7 тис. осіб. Немала кількість із цього числа - люди пенсійного віку, рівень доходів яких часто бажає кращого. Зрозуміло, що навіть при середніх доходах в 3,5 тис. грн. на особу, фінансувати капітальні ремонти та утримання будинків у десятки тисяч гривень, співвласникам житла буде важко. Особливо в епоху економічної кризи, постійних підвищень тарифів на комунальні послуги, а також недостатнього усвідомлення власної відповідальності за весь багатоквартирний будинок.
 
При цьому, варто зауважити, що до перегляду відповідальності за утримання багатоквартирних будинків капітальні ремонти у них проводилися не часто. «Сьогодні жодний нормативний документ не говорить про те, що держава або органи місцевого самоврядування фінансують приватне зі свого бюджету… Будинки руйнуються і ЖЕКи не мають підстав законодавчих  у фінансуванні капітальних робіт в будинках. Чим далі ми будемо цю ситуацію заморожувати, тим далі у нас буде розвиватися негативна ситуація в державі» - опонує Альона Бабак, і безумовно, також має рацію.
 
Тим не менше, у Верховній Раді множаться законопроекти, покликані врегулювати питання фінансування капітальних ремонтів багатоквартирних будинків. Так, днями групою народних депутатів від «Блоку Петра Порошенка» було зареєстровано проект Закону №3332 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо фінансування капітальних ремонтів багатоквартирних будинків». 
 
Згідно з пояснювальною запискою, цим документом передбачається вирішення відповідного питання шляхом забезпечення здійснення капітальних ремонтів багатоповерхівок на умовах співфінасування. Зокрема, нардепи пропонують внести зміни до Житлового кодексу Української РСР, Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» та Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» в частині забезпечення здійснення капітальних ремонтів на умовах співфінасування з Державного бюджету України та відповідних місцевих бюджетів в порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів.
 
 
При цьому зауважується, що розмір витрат державного бюджету на фінансування капітальних ремонтів багатоквартирних квартир залежатиме не лише від порядку фінансування, затвердженого урядом, але й обсягів міжнародної технічної допомоги, яка також буде залучена для вирішення цього питання.
 
У разі схвалення парламентом норми законопроекту №3332 наберуть чинності з 1 січня 2016 року.
 
До слова, це друга депутатська ініціатива, спрямована на вирішення питання фінансування капітальних ремонтів багатоповерхівок. На сьогодні під куполом Верховної Ради нудиться ще один проект Закону - №2456а «Про внесення змін до деяких законів України щодо особливостей здійснення права власності у багатоквартирному будинку». Його розробниками є народні депутати від «Опозиційного блоку».
 
На відміну від попереднього законодавчого акту, в проекті №2456а передбачається лише пропис права громади та місцевої ради спрямовувати бюджетні гроші громади на капітальні та складні інженерні ремонти колишнього комунального житлового фонду.
 
Тож, що чекає у майбутньому житловий фонд України – знищення, свідоме господарювання співвласників багатоквартирних будинків чи державна опіка? – наразі сказати важко. Схоже, відповідальність за капітальний ремонт багатоповерхівок просто розігрується народними обранцями, як м’яч на футбольному полі.
 
Анастасія Люк
 
Коментарі (0)