Рус Укр
ГоловнаПублікаціїЖитлоОСББ: як управляти спільним майном?
Новини ЖКГ
23 Квітня 2024 p.
18 Квітня 2024 p.
16 Квітня 2024 p.
09 Квітня 2024 p.
05 Квітня 2024 p.
04 Квітня 2024 p.
03 Квітня 2024 p.
01 Квітня 2024 p.
19 Березня 2024 p.
07 Березня 2024 p.
Опитування всі опитування
ЩО ПЕРЕШКОДЖАЄ ВАМ ВЧАСНО СПЛАЧУВАТИ РАХУНКИ ЗА ПОСЛУГИ ЖКГ?
Занадто високі тарифи
Регулярне підвищення квартирної плати
Низька якість послуг або їх повна відсутність
Не дотримання виконавцями термінів з вивезення сміття
Бездіяльність ЖЕКу
Нічого, я завжди вчасно сплачую
Я не вважаю за потрібне платити за комунальні послуги


УК  NEW Роз'яснення, щодо розрахунку розміру житлової субсидії

УК  NEW Житлова субсидія: хто має право на її отримання

УК  При призначенні субсидії враховуються доходи подружжя, незалежно від їх реєстрації

УК   Категорії громадян, які втратили право на отримання субсидії

УК  П'ять основних питань та відповідей про субсидію на оплату ЖКП

 



 

 



 

ОСББ: як управляти спільним майном?

Проблеми українських ОСББ переважно пов'язані з тим, що громадяни не розуміють до кінця правової природи, а також механізмів реалізації своїх прав на управління спільним майном.

«Україна Комунальна» вже повідомляла читачам про правові підстави житлових кондомініумів і спотвореному сприйнятті українцями права на спільну власність. Сьогодні ми продовжимо розглядати житлові об'єднання через призму міжнародної практики та зарубіжного досвіду.

Економічні стимули житлової політики

В експертному середовищі існує думка, що житлова проблема в розвинених країнах в цілому вирішена. Обсяги житлового будівництва з кінця 1970-х років стабілізувалися, середнє число мешканців на одне житло вже в середині 80-х на 10 будинків становило 23 мешканця в Данії і Німеччини до 39 осіб на 10 будинків у Великобританії та Ірландії. Рішення житлової проблеми в європейських країнах здійснювалося спочатку за рахунок масового будівництва недорогого багатоквартирного житла в післявоєнні роки, а вже з середини 80-х років - шляхом створення якісного, комфортного житла. Примітно, що передумовами нової житлової політики в Європі тоді послужили не тільки економічне зростання, але і зменшення середнього розміру сім'ї, зростання кількості розлучень і зниження народжуваності.

Читайте також: ОСББ розпочинає антимонопольну битву

У всіх країнах законодавчо закріплено існування соціального житла, призначеного для надання на пільгових умовах окремим категоріям громадян, які в офіційному порядку визнаються нездатними вирішити свою житлову проблему самостійно. До таких категорій громадян належать сім'ї з низькими доходами, багатодітні сім'ї, одинокі матері, особи похилого віку та інваліди.

Світова практика свідчить, що у державі, що стійко розвивається, на забезпечення громадян житлом витрачається не більше 25% ВВП. Приблизно третина цих витрат спрямовується на житлове будівництво, третина - на експлуатаційні та інші поточні витрати, третина - на амортизацію або оплату банківських кредитів. При цьому житлові витрати можуть здійснюватися за двома схемами: держава збирає більше податків і потім дотує житлові програми для громадян; держава збільшує податки і субсидує конкретні сім'ї при наявності особливих обставин. Другий спосіб ефективніше, так як в цьому випадку витрати на задоволення житлових потреб виявляються на 20-30% нижче.

Володіння загальним: право на управління або матеріальний об'єкт?

Широко поширена за кордоном модель спільного володіння житлом або права спільної власності завоювала популярність через цінову доступність порівняно з іншими видами житлової власності, меншим рівнем особистої відповідальності за утримання будинку, а також завдяки наявності можливості оперативно відреагувати на мінливі запити споживачів. Цікаво, що в багатьох містах Європи і США, склад мешканців таких кондомініумів зазвичай формується з числа осіб зі схожим способом життя і соціальним положенням, що дозволяє легше і швидше досягти консенсусу в питаннях управління житлофондом.

В Україні дещо по іншому розуміють поняття житловий кондомініум. Як раніше вже повідомляла «У.К.», навіть законодавчо кондомініумом іменується комплекс нерухомого майна - житловий будинок і ділянку, на якій воно розташоване. При цьому відмінність кондомініуму від інших об'єктів житлової нерухомості полягає в правовому режимі його використання, що передбачає приватну, державну чи муніципальну власність на окремі приміщення (житлові та нежитлові) та спільну часткову власність на будинок і ділянку.

Читайте також: ОСББ запрограмують на інвестиції

В Україні процес створення житлових об'єднань, за допомогою яких громадяни реалізують свої права на управління спільним майном почався в 90-і роки, однак законодавчі підстави отримав на початку 2000-х з прийняттям закону «Про ОСББ». Сьогодні темпи створення ОСББ та передачі багатоквартирного фонду мешканцям відбувається в Україні вкрай повільно: замість запланованих до 2014 року майже 40 тис. об'єднань, в країні діють лише 16,8 тис. ОСББ.

Проблеми сприйняття

Юристи відзначають, що легітимізація відповідальності за спільне майно, за свої будинки з'явився закономірним продовженням політики приватизації житла. Однак, прогалини у законодавчій базі та відсутність скоординованих дій з боку держави щодо створення економічних і правових стимулів щодо створення ОСББ або інших форм реалізації прав українців на спільну житлову власності призвели до того, що зараз значна частина багатоквартирних будинків в українських містах (всього в країні близько 240 тис. багатоквартирних будинків) де-факто є кондомініумами, оскільки при приватизації хоча б однієї квартири в будинку виникає кілька власників на будинок в цілому. Однак де-юре кондомініум зводитися до поняття об'єднання мешканців як організації, відповідно, його існування виникає з моменту державної реєстрації. Важливо розуміти, що таке спотворене розуміння і юридичні підстави суперечать самій природі кондомінімума, який є нічим іншим, а правом мешканців на управління їх спільною власністю.

Власність змушує розщедритися

Крім того, проблематика використання зарубіжної моделі спільного володіння та управління житлом, який є кондомініум, в Україні визначається не тільки правовими неузгодженнями, а скільки характером самої системи управління житлом. Перш за все, в існуючої багатоквартирної забудови, більшість будинків потребують мільйонних витрат на капітальний ремонт. При цьому об'єднання мешканців, які в них проживають, - різнорідні за демографічному, соціальному та економічному становищу соціум. Найчастіше, це є причиною конфліктів і відсутність загальної стратегії управління такими будинками.

Вибір обмежений

Також не сприяє становленню системи спільного володіння житлом відсутність розвиненого ринку професійних послуг з управління об'єктами нерухомості в житловій сфері. У більшості міст громадяни обмежені у виборі керуючого їх будинком, тому просувається ідея самоврядування шляхом створення ОСББ або ЖБК. Найчастіше, мешканці кондомініуму некомпетентні в питаннях управління нерухомістю або не прагнуть займатися не властивою їм діяльністю, що ускладнює самоврядування.

Таким чином, важливо розуміти:

1. Право на володіння та управління спільною власністю виникає у мешканців багатоквартирних будинків з моменту появи в такому будинку більше одного власника приватизованих житлових приміщень (квартир).

2. Відповідальність за стан і обслуговування спільної власності лежить не на державу, не на конкретному керівнику житлово-експлуатаційної організації, а на усіх співвласників цього майна, в даному випадку мешканців будинку.

3. Ніхто не має права позбавити громадянина реалізації його права на спільну власність і управління нею. Інша справа, що низький рівень усвідомлення цього права багато в чому пояснює байдуже ставлення до стану свого будинку. Якщо мешканцям все одно, умовно, тече у них дах, затоплює чи підвал, в якому стані знаходиться під'їзд, справні внутрішньобудинкові мережі, то державі все одно і поготів. У бюджетах усіх рівнів немає необхідних коштів на масову санацію і реконструкцію житлового фонду, тому чекати фінансування або інших «милостей» від влади - безглуздо.

У наступних публікаціях «У.К.» продовжить аналізувати правові особливості українських кондомініумів і перспектив їх подальшого розвитку. 

 
Коментарі (0)