Рус Укр
ГоловнаПублікаціїОСББРеформа для проформи
Новини ЖКГ
26 Квітня 2024 p.
23 Квітня 2024 p.
18 Квітня 2024 p.
16 Квітня 2024 p.
09 Квітня 2024 p.
05 Квітня 2024 p.
04 Квітня 2024 p.
03 Квітня 2024 p.
01 Квітня 2024 p.
19 Березня 2024 p.
Опитування всі опитування
ЩО ПЕРЕШКОДЖАЄ ВАМ ВЧАСНО СПЛАЧУВАТИ РАХУНКИ ЗА ПОСЛУГИ ЖКГ?
Занадто високі тарифи
Регулярне підвищення квартирної плати
Низька якість послуг або їх повна відсутність
Не дотримання виконавцями термінів з вивезення сміття
Бездіяльність ЖЕКу
Нічого, я завжди вчасно сплачую
Я не вважаю за потрібне платити за комунальні послуги


УК  NEW Роз'яснення, щодо розрахунку розміру житлової субсидії

УК  NEW Житлова субсидія: хто має право на її отримання

УК  При призначенні субсидії враховуються доходи подружжя, незалежно від їх реєстрації

УК   Категорії громадян, які втратили право на отримання субсидії

УК  П'ять основних питань та відповідей про субсидію на оплату ЖКП

 



 

 



 

Реформа для проформи

Кажуть, державу роблять сильнішою ті реформи, які не змогли її вбити. Аналогічна ситуація і в галузі ЖКГ, особливо в секторі житлової політики. Як виконувалися завдання ключових реформ у цій сфері, з'ясували експерти.

В українських реаліях інтереси більшості споживачів, які мешкають у багатоквартирному житловому фонді, представляють органи місцевого самоврядування, – призначаючи для обслуговування неефективні ЖЕКи. У результаті такого господарювання житловий фонд старіє, а якість житлово-комунальних послуг залишається досить низькою. До того ж зростає рівень незадоволення українців та посилюється соціальна напруга у суспільстві. 

У більшості країн світу житловий ринок розвивається за рахунок конкуренції (яка стимулює зростання якості послуг за розумними цінами). Попит на цьому ринку представлений об’єднаними споживачами (ОСББ), пропозиція – управителями (керуючими компаніями), які на конкурсних засадах виборюють в споживачів право управляти/обслуговувати їхній будинок. 
 
Cпроби реформувати відносини на ринку житлової галузі задекларовані у Законі України «Про Загальнодержавну програму реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2009-2014 роки» від 24 червня 2004 року, 11 червня 2009 року (надалі – Програма реформування), а також у Програмі економічних реформ Президента на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» і Національних планах дій щодо її впровадження на кожен рік (надалі – Програма Президента).

Основними завданнями обох документів визначено: 

• створення конкурентного середовища на ринку послуг ЖКГ (станом на початок 2013 року в Україні повинно діяти 20,14 тис. ОСББ та 50% площі усього житлового фонду обслуговуватися приватними керуючими компаніями (управителями); 
• стимулювання технічної й технологічної модернізації й підвищення ресурсо- і енергоефективності ЖКГ (зменшення частки старих і аварійних теплових мереж з 15,7% до 12%; зниження споживання природного газу на 15% до 2014 року; забезпечення 100% обліку спожитих послуг).

Очікувалося, що в результаті реалізації Програми реформування:

• завершиться розроблення необхідних нормативно-правових актів, що забезпечать стале функціонування галузі в ринкових умовах господарювання (а саме - створення сприятливих умов для створення та діяльності ОСББ та створення інституції управителя);
• будуть створені сприятливі умови для залучення позабюджетних коштів у розвиток об'єктів житлово-комунального господарства та ефективний механізм подальшого його реформування із залученням іноземних інвестицій, кредитів, коштів фізичних і юридичних осіб;
• населення отримає житлово-комунальних послуги належної якості відповідно до вимог національних стандартів, гармонізованих з міжнародними або регіональними; 
• підвищиться рівень мотивації громадян до участі в прийнятті рішень у житловій сфері, держава забезпечить захист прав споживачів, їх своєчасне інформування з питань своїх прав та обов'язків; 
• суспільство підтримуватиме виконання основних завдань у рамках реформи житлово-комунального господарства.
Для досягнення цих результатів Програмою реформування визначено комплекс заходів інституціонального (вдосконалення роботи структурних підрозділів центральних та місцевих органів влади, що опікуються питаннями реформування), нормативно-правового (розробка та прийняття нормативно-правових актів), науково-технічного (виконання наукових розробок на замовлення Мінрегіону за бюджетні кошти), організаційного (проведення навчань, семінарів, кругли столів тощо) та фінансового (фінансування з державного бюджету «пілотних проектів» з модернізації житлового фонду, створення фінансових механізмів для залучення позабюджетних коштів для підвищення енергоефективності галузі) характеру.
 
Забезпечувати взаємодію та організацію діяльності міністерств, інших центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, пов'язаних з виконанням Програми реформування, повинна Міжвідомча комісія з проведення реформування житлово-комунального господарства на чолі з Віце-Прем'єр-Міністром. Контроль за виконанням Програми реформування на держаному рівні повинні здійснювати центральний орган виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства (Мінрегіон). та інші центральні органи виконавчої влади. Мінрегіон щороку повинен подавати Кабінету Міністрів України інформацію про хід виконання завдань, визначених Програмою. Кабінет Міністрів України щороку не пізніше 1 травня повинен подавати Верховній Раді України звіт про стан виконання Програми. Громадські організації можуть здійснювати громадський контроль.
 
Програма Президента, в основному, повторює завдання Програми реформування, але додатково передбачає ще й реформування системи соціальної підтримки й посилення її адресності. Координаційну функцію із забезпечення реалізації виконання Національного Плану Дій було покладено на Комітет економічних реформ при Президентові України, у якому створено підгрупу «Реформа житлово-комунального господарства».
В результаті утворилися аж два координаційні органани. Один – з реалізації Програми реформування, інший – з реалізації програми Президента. Однак, роботу жодного з них не можна вважати задовільною. Після скасування посади профільного Віце-Прем’єр-Міністра у 2011 році, Міжвідомча робоча група залишилася лише на папері. Комітет економічних реформ продовжує діяти, однак, по-факту, єдиного підходу до реформування галузі у владних інституцій протягом 2009-2012 років не було. Як і не відбувалося публічного звітування щодо стану реалізації житлово-комунальної реформи.
 
Як наслідок, більшість заходів, передбачених і Програмою реформування ЖКГ, і Програмою Президента, не було виконано або було здійснено формально.

Протягом 2009-2012 років не відбулося:

  • вирішення питання відшкодування пільг та субсидій для мешканців будинків, де створено ОСББ
  • внесення змін до законодавства України, яке б забезпечило вирішення нагальних проблем в роботі ОСББ;
  • прийняття законодавчої бази, що регулює діяльність управителів (керуючих компаній);
  • прийняття законодавчої бази щодо особливостей здійснення права власності у багатоквартирному будинку;
  • запровадження адресної монетизованої системи надання пільг та субсидій;
  • затвердження типових договорів про надання житлово-комунальних послуг;
  • внесення змін до Наказу №60 Держжитлокомунгоспу від 25.04.05 щодо визначення «виконавця» житлово-комунальних послуг;
  • врегулювання питань, пов’язаних з експлуатацією, реєстрацією, технічним наглядом та капітальним ремонтом ліфтів, газових внутрішньобудинкових мереж;
  • внесення змін до нормативно-правових актів стосовно скасування державної реєстрації права власності  на багатоквартирний будинок його попереднього власника у разі 100% приватизації чи відчуження в інший спосіб квартир;
  • розробки окремого КВЕДу для ОСББ.

У процесі вирішення знаходяться такі питання:

  • розробка типових договорів про надання ЖКП; 
  • розробка механізму надання ОСББ пільгових кредитів, у тому числі за участю державних банків. Механізм державної підтримки «пілотних проектів» з енергозбереження та модернізації системи управління у житловому фонді, який реалізовувався у 2010-2011 роках, виявився неефективним;
  • приведення внутрішніх нормативно-правових актів НКРЕ та НКРКП у відповідність до ЗУ «Про ОСББ» та віднесення ОСББ до категорії споживачів «населення»;
  • надання співвласникам багатоквартирного будинку інформації з Реєстру прав власників на нерухоме майно через внесення змін до законодавства.

Протягом 2009-2012 років вдалося реалізувати лише ряд заходів:

  • припинення стягнення територіальними відділеннями ДПС з ОСББ та ЖБК, ЖЕО екологічного податку, збору за спеціальне використання води;
  • включення ОСББ, статути яких відповідають ЗУ «Про ОСББ», до реєстру неприбуткових організацій (установ)включення ОСББ, статути яких відповідають ЗУ «Про ОСББ», до реєстру неприбуткових організацій (установ);
  • внесення до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників ЖКГ професією «Менеджер (управитель) житлового будинку (групи будинків)»
  • прийняття Наказу Мінрегіону про здійснення заходів з підготовки та перепідготовки та підвищення кваліфікації фахівцівдля ЖКГ;
  • затвердження Постанови КМУ № 599 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для пільгового кредитування юридичних осіб, у тому числі об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, для проведення реконструкції, капітального та поточного ремонту об’єктів житлово-комунального господарства».
То ж не дивно, що станом на 1 січня 2013 року маємо (за даними Мінрегіону) зареєстровано 15,73 тис. ОСББ та 543 приватних установи з обслуговування житлового фонду. Сплеск зростання і попиту (в особі ОСББ), і пропозиції (керуючих компаній) припадає на 2010 рік, коли населення, повіривши в обіцянки влади, створило аж 12,16 тис. ОСББ із 11,22 тис. запланованих. Поступово, у результаті державної політики «подвійних стандартів», темпи росту і ОСББ, і керуючих компаній, знизилися. За показниками Програми реформування ЖКГ, на початок 2014 року має діяти більше 32 тис. ОСББ, переважна більшість з яких будуть клієнтами керуючих компаній. Однак, зрозуміло, що цього не відбудеться. 
ОСББ продовжують боротися за своє виживання та відстоюють право на самозабезпечення, у той час, коли бізнес не поспішає інвестувати у житловий ринок. Реальних керуючих компаній (управителів) на сьогодні практично немає. Переважна більшість створених приватних капіталом підприємств з обслуговування житла (із 543), обслуговує новий житловий фонд (так звані, керуючі компанії, створені забудовниками). До того ж, 90% таких установ не були обрані співвласниками (а саме такий вибір є основною умовою конкуренції, в результаті чого повинна зростати якість житлово-комунальних послуг), а «призначені» органом місцевого самоврядування. У той час, модернізація житлового фонду відбувається вкрай повільно.
 
Стан виконання загальнодержавної програми реформування та розвитку ЖКГ на 2009-2014 гг..
 
програма реформ ЖКХ
для збільшення - натисніть на зображення
 
Виконання Національного плану дій по реформуванню ЖКГ на 2011-2014 гг..
план реформування ЖКГ 2011-2015
для збільшення - натисніть на зображення
 
Тетяна Бойко, координатор житлово-комунальних программ Громадянської мережі ОПОРА
 
Коментарі (1)
Sergiy
10 Квітня 2013 p. 10:15
Ми ж йдемо в Європу і не будемо красти, як в Росії(тому і досвід сусідів по управляющим компаніям як не європейський приклад негативний - пугало). Треба привести досвід тої ж таки Естонії, та не забути про одночасність їхніх реформ в ЖКГ, які співпали по часу (зокрема оплати праці,з земельних відносин,енергозбереження та інше).