На початку листопаду в Верховній Раді України було зареєстровано законопроєкт за №2458 “Проєкт Закону про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сфері надання житлово-комунальних послуг”.
Розглянути законопроєкт просить представник уряду у Верховній Раді Олена Шуляк.
Вона вважає, що на законодавчому рівні немає механізму, який застосовується при зміні цін на енергоносії.
«Ми просимо включити до порядку денного законопроєкт №2458. Це проєкт закону про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сфері надання житлово-комунальних послуг. На сьогодні на законодавчому рівні не передбачена можливість укладання публічних договорів та немає механізму, який застосовується при зміні цін на енергоносії», — сказала Олена Шуляк.
Згідно з пояснювальною запискою, він начебто покликаний спростити укладення договорів про надання комунальних послуг за новим Законом “Про житлово-комунальні послуги” та розв’язати конфліктну ситуацію довкола технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання.
Але, якщо детальніше ознайомитися із текстом документу, то реалізація окреслених завдань виглядає малоймовірною.
У зв'язку з цим, Громадянська мережа ОПОРА, звернулась до народних депутатів України з проханням терміново врегулювати питання безпеки газопостачання для громадян України.
Текст звернення:
☑️ Згідно з пояснювальною запискою, законопроєктт покликаний спростити укладення договорів про надання комунальних послуг за новим Законом “Про житлово-комунальні послуги” та розв’язати конфліктну ситуацію довкола технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання. Зазначені проблеми на сьогодні є досить гострими і дійсно потребують врегулювання.
☑️ Однак, звертаємо вашу увагу, що реалізація окреслених завдань у законопроєкті виглядає малоймовірною. Насамперед, він не розв’язує конфліктної ситуації щодо технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання багатоквартирних будинків, а заганяє її в глухий кут. Адже співвласники багатоквартирних будинків ставляться в нерівні умови залежно від обраної форми управління, а запропоновані зміни фактично демотивують співвласників створювати ОСББ чи обирати управителів.
☑️ Окрім того, через некоректність формулювань у проєкті Закону запропоновані норми взагалі не зможуть бути реалізовані на практиці.
Тому закликаємо вас терміново доопрацювати законопроєкт з урахуванням пропозицій від громадськості задля безпечного проживання громадян України у газифікованих будинках.
При доопрацюванні врахувати наступне:
▪️визначити в статті 19 Закону України “Про житлово-комунальні послуги”, що, незалежно від форми управління багатоквартирним будинком, обов’язок з технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання в силу закону лежить на операторі газорозподільної системи, та що для здійснення такого технічного обслуговування не вимагається укладання договору між таким оператором та ОСББ, управителем чи будь-якою “уповноваженою особою” співвласників багатоквартирного будинку,
▪️визначити в статті 19 Закону України “Про житлово-комунальні послуги”, що співвласники багатоквартирного будинку виключно за власним добровільним спільним рішенням мають право залучити інших суб’єктів до технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання,
▪️відмовитися від пропозиції законопроєкту щодо зміни структури моделей організації договірних відносин, визначених статтею 14 Закону України “Про житлово-комунальні послуги”, зокрема - відмовитися від запровадження як окремого виду “індивідуальних договорів з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем”,
▪️більш докладно описати механізм укладення публічних договорів про надання комунальних послуг через механізм “публічної оферти”, зокрема: узгодити його із загальним порядком укладення договорів, передбаченим ст.13 Закону України “Про житлово-комунальні послуги”, та залишити можливість укладання відповідної категорії договорів з ініціативи споживача в загальному порядку, визначити способи акцепту споживачами публічної оферти (пропозиції) виконавця комунальної послуги, врегулювати питання укладання договорів у новобудовах та питання чинності договорів у разі зміни власника нерухомого майна, усунути інші прогалини в описі процедури укладання договорів.