Рус Укр
ГоловнаПублікаціїЗаконодавствоБагатоповерхівки йдуть у «вільне плавання»
Новини ЖКГ
23 Квітня 2024 p.
18 Квітня 2024 p.
16 Квітня 2024 p.
09 Квітня 2024 p.
05 Квітня 2024 p.
04 Квітня 2024 p.
03 Квітня 2024 p.
01 Квітня 2024 p.
19 Березня 2024 p.
07 Березня 2024 p.
Опитування всі опитування
ЩО ПЕРЕШКОДЖАЄ ВАМ ВЧАСНО СПЛАЧУВАТИ РАХУНКИ ЗА ПОСЛУГИ ЖКГ?
Занадто високі тарифи
Регулярне підвищення квартирної плати
Низька якість послуг або їх повна відсутність
Не дотримання виконавцями термінів з вивезення сміття
Бездіяльність ЖЕКу
Нічого, я завжди вчасно сплачую
Я не вважаю за потрібне платити за комунальні послуги


УК  NEW Роз'яснення, щодо розрахунку розміру житлової субсидії

УК  NEW Житлова субсидія: хто має право на її отримання

УК  При призначенні субсидії враховуються доходи подружжя, незалежно від їх реєстрації

УК   Категорії громадян, які втратили право на отримання субсидії

УК  П'ять основних питань та відповідей про субсидію на оплату ЖКП

 



 

 



 

Багатоповерхівки йдуть у «вільне плавання»

Мешканці багатоповерхових будинків на порозі великих змін. Зрівняння в правах з власниками приватних будинків може для них виявитися занадто дорогим задоволенням. Натомість у держави припинить «боліти голова» щодо фінансування багатоповерхівок.
Судячи з усього, до перетворення жителів багатоповерхівок у «ефективних власників» залишилися лічені місяці. Три з 48 законопроектів, поданих урядом до парламенту в грудні, безпосередньо стосуються власників квартир і будинків. Це «перевидані» проекти законів №1581 «Про житлово-комунальні послуги», №1566 «Про енергетичну ефективність будівель» та №1565 «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку». У минулому році для їхнього прийняття депутатам не вистачило часу і бажання, але наразі у законодавчого «триптиха» є всі шанси на оперативне та успішне втілення. Мінрегіон відносить їх до нагальних, а парламент вже зобов'язався прийняти - з легкої руки розробників коаліційної угоди. 

Власникам кошторис у руки

Це означає, що вже найближчим часом держава може остаточно звільниться від зобов'язань щодо проведення капітальних ремонтів багатоквартирних будинків. Проект №1565 вносить радикальні поправки в Закон «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» та вилучає з нього норму про те, що після передачі будинку на баланс ОСББ перший капітальний ремонт організує та фінансує колишній власник-балансоутримувач. 
 
З будинками, де не створені ОСББ, ситуація аналогічна. Всі три проекти в комплексі - повністю перекладають турботи з утримання багатоквартирних будинків та проведення ремонтів на плечі мешканців-співвласників, ОСББ і керуючих. Тобто вишукувати кошти для ремонтів мешканцям багатоповерхівок доведеться самостійно. 
 
Сама по собі ця ідея не нова. Про необхідність наділення мешканців багатоквартирних будинків статусом реальних власників в Україні говорять давно. За словами заступника міністра регіонального розвитку, будівництва і ЖКГ Андрія Білоусова, «багатоквартирний будинок - сьогодні, по суті, великий приватний будинок», тому і ставитися до нього потрібно як до приватного житла. Проекти законів, подані до Верховної Ради, на такій формі відносин і засновані.
 
 
І все б нічого, якби не дві обставини. По-перше, технічний стан багатьох будинків аварійний. По-друге, залишає бажати кращого рівень доходів населення. У зв'язку з цим виникає закономірне питання: чи по кишені українцям «приватновласницький» формат управління багатоквартирними будинками?

Кому в квартирах погано?

За даними Держстату, на 1 січня 2014 року житловий фонд в Україні налічував близько 10,2 млн будинків, 19,4 млн квартир і 1,1 млрд кв. м житлоплощі. При цьому старого та аварійного житла не так вже багато: 46,2 тис. застарілих та 13,7 тис. аварійних будинків (відповідно 0,5% і 0,1% від загальної кількості). Причому в містах таких будинків всього 15,1 тис., тобто менше третини від загальної кількості. На комунальному та державному балансі ще менше - близько 12 тис. будинків. Для порівняння - багатоповерхових будинків висотою 5 і більше поверхів, за даними Держстату, 79,4 тис., а всього багатоквартирних будинків, за підрахунками Мінрегіону - 240 тис. 
 
У загальному обсязі в очікуванні ремонтів в аварійних та застарілих будинках 109,5 тис. осіб. Тим не менш, це - повний провал загальнодержавної програми реформування і розвитку ЖКГ 2009-2014. Орієнтир в 6% застарілих та аварійних будинків нею був встановлений для 2010 року, а до кінця 2014 року він повинен був знизитися до 4%. Офіційної статистики за 2014 рік ще немає, але про те, що «помираючого» житла в країні не поменшало, можна сміливо говорити вже зараз. 
 
У 2009 році Держстат нарахував в Україні 48 тис. застарілих та 12,9 тис. аварійних будинків (0,6% від загальної кількості). У 2012 році - 45,6 тис. застарілих 13,1 тис. аварійних будинків (теж 0,6%). По суті, це біг на місці.
 
Правда, заради справедливості варто згадати про те, що капітальні ремонти будинків в Україні зі скрипом, але проводяться. Наприклад, в 2013 році відремонтовано понад 1,5 тис. квартир на загальну суму 282,3 млн грн. Але принципово це нічого не змінює, так як обсяги капітальних ремонтів явно недостатні. 

Будинки не вічні під місяцем

Та це лише надводна частина айсберга. Розробники Закону «Про комплексну реконструкцію кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду» (який хоч і прийнятий 8 років тому, але ситуацію з мертвої точки не зрушив) підрахували, що на частку багатоповерхівок перших масових серій, - так званих хрущовок, - припадає майже чверть міського багатоквартирного житлового фонду, близько 1,2 млн квартир. Фактично кожний четвертий міський житель проживає у будинку, який потребує реконструкції, інженерної та термомодернізації. Тобто в найближчі десятиліття потрібно омолодити майже всі будинки радянської побудови. 
 
Створення ОСББ та наймання «управбудинків» цього завдання не вирішують. Деякі ОСББ успішно реалізували інвестиційні проекти з реконструції-модернізації будівель. Але це крапля в морі. До того ж, більша частина проектів реалізована в рамках загальнодержавної програми 2009-2014 або пілотних проектів підвищення енергоефективності на умовах співфінансування з державних та місцевих бюджетів або за підтримки зарубіжних фондів. 
 
Зараз загальнодержавної програми вже немає. Але головне, будь-яка серйозна модернізація будинку - задоволення не з дешевих. Рахунок йде на мільйони. При цьому в більшості реалізованих проектів частка жителів у фінансуванні незначна: 15-20%, менше не дозволили правила співфінансування. Так що відправка співвласників багатоповерхівок у «вільне плавання» рівносильна пропозиції зрушити з місця гору. 
 
Правда, формально держава не відмовляється від підтримки мешканців багатоквартирних будинків. Так, за словами Андрія Білоусова, розглядається варіант повернення державою 30% тіла кредиту, взятого на комплексну термомодернізацію будинку. Однак, малоймовірно, що в умовах гострої бюджетної кризи, держава зможе надати реальну допомогу в проведенні капітальних ремонтів. 

Доходів менше, боргів - більше

Між тим, рівень доходів населення не такий, щоб можна було зібрати мільйон-другий на великий ремонт навіть з урахуванням кредитування і багаторічної розстрочки. В кінці грудня Держстат оприлюднив дані щодо доходів-витрат населення у ІІІ кварталі 2014 року. Порівняно з аналогічним періодом 2013 року доходи населення зросли на 104,4%. Але тенденція негативна. У другому кварталі темпи збільшення розміру доходів вперше за останні роки пішли в «мінус» - склали всього 98,1%, у третьому кварталі - 91%. Гірші лише річні показники кризового 2009 року - 90%. 
 
До речі, реальна зарплата за 11 місяців 2014 року теж суттєво схудла - до 94,3% порівняно з аналогічним періодом 2013 року. При цьому 48% працівників досі отримують зарплату не вище 2500 грн. З таким доходом не те що будинок - квартиру відремонтувати проблематично. 
 
Показова ситуація з оплатою населенням житлово-комунальних послуг. За 10 місяців борги за «квартплату» в Україні збільшилися на 354,5 млн грн. При цьому тільки в двох регіонах - Полтавській та Кіровоградській області, - заборгованість зменшилася. 
 
 
Якщо до цього додати астрономічні борги минулих років із оплати населенням ЖКП - 11,8 млрд грн, виникають сумніви, що з таким «багажем» мешканці багатоповерхівок зможуть самостійно реанімувати житловий фонд, навіть якщо перетворяться у віртуозів управління будинками.

Із речами на вихід!

Залишається додати, що переведення багатоповерхівок у формат «приватних будинків» загрожує ще однією проблемою. Законодавством і зараз передбачено, що рішення ОСББ обов'язкові для всіх мешканців будинку, незалежно від членства в товаристві співвласників. Для малозабезпечених громадян це фактично дискримінаційна норма. Держава допомагає їм лише субсидіями-компенсаціями. ОСББ ж встановлює розмір внесків на свій розсуд. Тому іноді доходить до крайнощів - штучного завищення внесків і примусу «неправильних» власників житла до переїзду. Проект Закону №1565 діючу норму розширює - дозволяє членам ОСББ голосувати «метрами», враховувати голоси пропорційно метражу житла. 
 
Простіше кажучи, підсилює позиції платоспроможних власників квартир. Це може обернутися тим, що в майбутньому власникам житла в престижних районах, які зводить кінці з кінцями, доведеться переселятися на окраїни - по своїй волі чи за «проханням» сусідів. 
Валентин Хорошун, спеціально для ІА «Україна Комунальна»
 
Коментарі (6)
Sergiy2
15 Січня 2015 p. 11:07
Те, що власники(співвласники) мають займатися своєю власністю не підлягає обговоренню! А от ,чи автори законопроектів розуміють, що пропонують - то вже інше питання.Досить тільки вивчити незалежний експертний висновок щодо 1566, тому й був направлений на доопрацювання. А 1581 взагалі шедевр.Не кореспондується з чинним законодавством,не адаптований до Євродиректив та не сприяє виконанню програми дій Уряду. Тезісно:1. Не забезпечує конкурентність в наданні послуг.2.Термінологічно не дає визначення виробництва ГВ та послуги з теплопостачання. Куди дівається в такому разі послуга з ЦО? Закон про питну воду не регулює компослуги(див. преамбулу Закону) однак пропозиції до ст.19 анулюють послугу з ЦО.3. Якщо прикінцевими положеннями одночасно не буде надано відповідь щодо Законів №1198-VII та №1602-VII, то матимемо те що маємо.4. Про розвиток енергосервісного бізнесу, який має бути основним партнером для співвласників багатоквартирних будинків годі й говорити! егулятора.
Коля Пухов
15 Січня 2015 p. 22:38
Мабуть усі пам"ятають, як у 2010-2013 роках усі державні свята супроводжувались у Києві грандіозними по кількості та потужності вибухів святковими салютами, дію яких можна було порівняти з дією невеликого землетрусу. Люди, у тому числі ветерани ВОВ, неодноразово скаржилися до колл-центру, що результатами цих салютів стають пошкодження будівельних конструкцій внаслідок ударної хвилі, а саме: утворення тріщин в стінах, особливо у хрущовках, аварії водопроводу і каналізації. Натомість, колл-центр навіть не реєстрував ці звернення, пояснюючи ветеранам, що ці вибухи у їх честь.
Коля Пухов
15 Січня 2015 p. 22:40
Припускаю, що такі потужні та чисельні вибухи під виглядом святкових салютів робилися навмисно режимом Януковича з метою руйнування житлового та нежитлового фонду та комунікацій.
Коля Пухов1
15 Січня 2015 p. 22:45
І знову шахрайство! ------------------------------------------------------ У рахунках на сплату за житлово-комунальні послуги (ЖКП) за листопад 2014 року, які надсилались мешканцям Києва у грудні 2014 року, було записано, що термін застосування тарифів до 20-го числа подовжено до 25-го числа. Мешканці, які оплатили ЖКП у період з 20-го до 25-го числа місяця грудня 2014 року, отримали у січні 2015 року рухунки, у яких за грудень їм застосовано тарифи ПІСЛЯ 20-ГО ЧИСЛА.
Александр1
16 Січня 2015 p. 16:23
На самом деле отделиться от утопических цен за которые покупают услуги для потребителя ЖЭКи и им подобные предприятия НЕОБХОДИМО,ведь математика не большая и считается легко . 1м2 мягкой кровли обходиться владельцам всех квартир дома 204грн когда себестоимость этого же квадратного метра 43 грн а если еще взять в учет отсутствие ндс(о коем прописано в Законе Украины о ОСМД) то получается очень красивая цена,на все остальные услуги такая-же наценка .Это я так к примеру.Накатило
Коля Пухов
17 Січня 2015 p. 21:08
Так вот, оказывается, почему ЖЭКи так спешно изымают из многоэтажек доступное общественное имущество жителей. Например, последний месяц наблюдалось повальное изъятие почтовых ящиков из подъездов хрущёвок. Вместо старых добротных сделанных из 2-х миллиметровой толщины стали действительно ящиков ЖЭКи подвесили жестяные шухлядки, соединённые в едином жестяном коробе. В новых шухлядках вообще отсутствует задняя стенка, т.е. для них задней стенкой служит стена подъезда. Это значит, что при недостаточно плотном креплении, при неровностях стены, да и вообще со временем вся почта из шухлядок будет выпадать на пол через зазор между стеной и коробом. К тому же все шухлядки снабжены однотипными простенькими замочками, да и сама хлипкая конструкция шухлядок позволяет открыть любую из них даже без ключа.