На території РФ проведення капітального ремонту багатоквартирних будинків покладене на державу шляхом надання значних обсягів бюджетного субсидіювання. На сьогодні рівень загальної суми бюджетних субсидій (бюджети трьох рівнів) становить 95%. Виходить, що власникам житла залишається покрити лише 5%.
Після того, як на території РФ був прийнятий Федеральний закон «Про Фонд сприяння реформуванню житлово-комунального господарства», Фонд виступає в ролі некомерційної організації, форма правління якої нагадує державну корпорацію. Законом визначено статус, цілі, функції та повноваження Фонду, який фінансово підтримує суб'єкти Російської Федерації і муніципальні освіти в області проведення капітальних ремонтів багатоквартирних будинків, а також у разі переселення громадян з аварійного житлового фонду.
Закон передбачає діяльність Фонду до 1 січня минулого року з подальшою ліквідацією, оскільки до зазначеного періоду планувалося, що всі фінансові ресурси використовуватимуться в повному обсязі. Однак Фонд працює досі (виключно в питаннях фінансування переселення громадян з об'єктів аварійного житлового фонду).
Діяльність Фонду:
фінансова підтримка суб'єктів РФ відповідно до заяв, які не суперечать закону; методична підтримка підготовчого процесу суб'єктами РФ заявок та необхідних документів; моніторинг регіональних адресних програм за капітальними ремонтами багатоквартирних будинків та регіональних адресних програм з переселення громадян з аварійного житлового фонду, а також відповідність умовам надання фінансування за рахунок коштів Фонду.
Обсяги майна Фонду рівні майновому внеску РФ в розмірі 240 млрд рублів, а також дохідної частини від розміщення тимчасово вільних коштів (процедурою розміщення коштів займається уряд). Близько 60% коштів - це гроші, які передбачені на капітальні ремонти багатоквартирних будинків, а решта - на переселення населення з аварійних будинків. Робота Фонду забезпечується завдяки розміщенню тимчасово вільних коштів цієї організації, розмір яких визначається щороку членами наглядової ради Фонду. Діяльність Фонду спрямовується і координується Міністерством регіонального розвитку РФ.
Спираючись на Закон про Фонд для кожного суб'єкта РФ спочатку був розрахований певний ліміт - обсяг коштів, який можна було виділити з резервів Фонду згідно із заявками суб'єкта РФ, який виконав всі вимоги закону щодо цього питання. Це дозволило уникнути конкуренції регіонів у питаннях отримання коштів Фонду.
Читайте також: Ремонт житлофонду стає тягарем для українців
Регіони і муніципалітети повинні відповідати певним показникам, які характеризують темпи і результати реформи в секторі ЖКГ на території певного регіону (муніципалітету). Потрібна регіональна адресна програма щодо капітальних ремонтів багатоквартирних будинків і фінансування бюджетів суб'єктів РФ і (або) фінансування бюджетів муніципальних утворень для додаткового виділення коштів програми капремонту.
Відповідно до закону, надання суб'єкту РФ фінансування на проведення регіональної програми капітального ремонту багатоквартирних будинків, включаючи програму переселення громадян з аварійного житлового фонду) можливе, якщо:
існує пайове фінансування програм суб'єкта РФ на кошти регіонального та/або місцевих бюджетів від 20% до 50% від загального обсягу коштів Фонду та бюджетів залежно від бюджетної забезпеченості суб'єкта РФ;
існує пайове фінансування програми по капітальному ремонту за рахунок коштів власників житла - не менше 5% від наданих бюджетних коштів (що формуються за рахунок коштів Фонду, регіону і(або) муніципалітету).
Отримувачем коштів Фонду є суб'єкт РФ або за їх рішенням - муніципалітет - учасники регіональної програми. Кошти Фонду та кошти регіонального бюджету розподіляються між муніципалітетами-учасниками програми і перераховуються до місцевих бюджетів.
Муніципалітетом розподіляється фінансування на капітальний ремонт (формується на кошти Фонду, регіонального бюджету і власного бюджету) між багатоквартирними будинками, які стали учасниками муніципальної та регіональної програм. Бюджетні субсидії отримують товариства власників житла або керуючі організації (замовники робіт з капітального ремонту), на рахунку яких переводять бюджетне фінансування. В їх обов'язки входить самостійне укладення договорів з підрядними організаціями для здійснення капітального ремонту багатоквартирного будинку, порядок яких визначається на розсуд суб'єкта РФ.
Читайте також: ОСББ: як управляти спільним майном?
Оплата робіт при капітальному ремонті багатоквартирного будинку на бюджетні кошти здійснюється на базі актів приймання робіт, які узгоджені з органом місцевого самоврядування та підписані уповноваженими особами, які діють від імені товариства власників житла або органу, обраного власниками приміщень у багатоквартирному будинку (керуюча організація) при обов'язковій умові не перевищення авансом суми, що дорівнює 30% від виділеного бюджетного фінансування.
Фонд контролює порядок здійснення регіональних програм, щоб уникнути нецільового використання коштів. Також на Фонд покладено обов'язки з моніторингу процесу виконання регіонами і муніципалітетами умов, які затверджені згідно із законом за умови надання фінансової підтримки Фонду. Співробітники Фонду збирають і аналізують звіти від вищих посадових осіб суб'єктів РФ. Тобто, отримують звіти від муніципалітетів на ім'я суб'єктів РФ, а ТСЖ і керуючі організації - на ім'я муніципалітету.
Субсидіювання в рамках регіональних і муніципальних програм капремонту, які фінансуються за рахунок коштів Фонду сприяння реформування ЖКГ, можливі лише згідно з встановленим Законом про Фонд переліку робіт з капремонту, який на ранніх етапах складався з :
1. ремонту внутрішньобудинкових інженерних систем електро-, тепло-, газо-, водопостачання і водовідведення, включаючи установку приладів обліку споживання ресурсів і вузлів управління (теплова енергія, гаряча і холодна вода, електроенергія даа);
2. ремонту або заміни ліфтового обладнання, яке завершило свій експлуатаційний термін (ремонту ліфтових шахт);
3. ремонту дахів;
4. модернізації підвалів, які належать до спільного майна в багатоквартирних будинках;
5. утеплення та ремонту фасадів.