Рус Укр
ГоловнаПублікаціїОСББЗаконодавство - головний ворог ОСББ
Новини ЖКГ
26 Квітня 2024 p.
23 Квітня 2024 p.
18 Квітня 2024 p.
16 Квітня 2024 p.
09 Квітня 2024 p.
05 Квітня 2024 p.
04 Квітня 2024 p.
03 Квітня 2024 p.
01 Квітня 2024 p.
19 Березня 2024 p.
Опитування всі опитування
ЩО ПЕРЕШКОДЖАЄ ВАМ ВЧАСНО СПЛАЧУВАТИ РАХУНКИ ЗА ПОСЛУГИ ЖКГ?
Занадто високі тарифи
Регулярне підвищення квартирної плати
Низька якість послуг або їх повна відсутність
Не дотримання виконавцями термінів з вивезення сміття
Бездіяльність ЖЕКу
Нічого, я завжди вчасно сплачую
Я не вважаю за потрібне платити за комунальні послуги


УК  NEW Роз'яснення, щодо розрахунку розміру житлової субсидії

УК  NEW Житлова субсидія: хто має право на її отримання

УК  При призначенні субсидії враховуються доходи подружжя, незалежно від їх реєстрації

УК   Категорії громадян, які втратили право на отримання субсидії

УК  П'ять основних питань та відповідей про субсидію на оплату ЖКП

 



 

 



 

Законодавство - головний ворог ОСББ

Очікувалося, що в 2014 році в Україні буде створено 45 тис. ОСББ. Зараз їх налічується всього 16 тис., що може свідчити про те, що реформа ЖКГ так і не відбулася. Експерт «У.К.» проаналізував всі ключові проблеми існування ОСББ.

Сьогодні у Львові розпочинається V Всеукраїнський Форум ОСББ, на якому вже не вперше «Україна Комунальна» є інформаційним партнером. Експерт «У.К.» проаналізував всі ключові проблеми, що виникають на шляху створення та існування ОСББ.

Добігає кінця термін чинності Закону України «Про Загальнодержавну програму реформування і розвитку ЖКГ на 2009-2014 роки», наріжним каменем якого була ідея запровадження ринкових механізмів у сфері ЖКГ, а саме створення конкурентного середовища на ринку послуг. У житловому господарстві – це створення ефективного власника житла, замість неефективних ЖЕКів – передача функцій з управління житлового фонду приватним керуючим компаніям. Очікувалося, що в результаті реалізації положень Загальнодержавної програми в 2014 році буде створено 45 530 об'єднань співласників багатоквартирних будинків. За даними Минрегіонбуду на 01.09.2014 в Україні налічується всього 16 335 ОСББ, що складає 36% від запланованої Загальнодержавною програмою кількості ОСББ. З огляду на таку статистику, напрошується висновок про те, що реформа ЖКГ в напрямі створення конкурентного середовища на ринку послуг та ефективного власника так і не відбулась.

Читайте також: Закон про ОСББ розв'яже руки шахраям

Доцільно проаналізувати причини та спільними зусиллями виробити стратегію виходу з того глухого кута, в якому опинилися як вже створені ОСББ, так і мешканці багатоповерхових будинків, яких обслуговують ЖЕКи, «нав’язані» органами місцевого самоврядування.

Психологічний аспект

Перш за все, органи місцевого самоврядування програли битву за свідомість українців в питанні доцільності створення ОСББ, адже найважливішим компонентом поведінки є процес ухвалення людиною рішення. Можновладці навіть не захотіли зрозуміти  як людина на рівні свідомості приймає рішення про вступ чи не вступ до ОСББ, тому програли стратегічно, спустивши «згори» планові цифри створення ОСББ. Хоча повинні були взяти до уваги той аспект, що людина – власник квартири  прийме рішення про вступ до ОСББ лише тоді, коли усвідомить особисту потребу в цьому. Основним фактором, який впливає на прийняття рішення, є вплив на вчинки людини життєвого досвіду, тобто суми накопичених попередніми поколіннями знань та навичок в сфері обслуговування житла. Майже 60% населення України становлять люди старше 40 років, свідомість яких увібрала в себе життєвий досвід у сфері обслуговування житла, накопичений за останні 50 років за часів радянського укладу життя. Це виявляється в тому, що споживачі комунальних благ звикли користуватися ними за таких обставин:

  • забезпечення житлом державою, як наслідок відсутність приватної власності на житло,
  •  утримання житла державними  ЖЕКами, основною функцією яких було не надання якісного комунального сервісу, а нагляд за переміщенням громадян, за символічну плату «майже даром», що дуже подобалося громадянам, і до чого вони дуже звикли,
  • якість послуги мало залежала від її оплати,
  • відсутність обліку спожитих ресурсів,
  • послуга може довго постачатися без оплати при відсутності неминучості позбавлення неї.

Такий «радянський» спосіб користування комунальними послугами не тільки не було зруйновано із здобуттям Україною незалежності, його ще було поглиблено в свідомості українців, оскільки роками тарифи на комунальні послуги були «політичними», тобто штучно заниженими за допомогою адміністративного тиску, аби не викликати праведного гніву виборців перед черговими виборами. Наприклад, в м. Полтаві, яке займає сьогодні одне з останніх місць серед обласних центрів України по темпам створення ОСББ, діють «політичні» тарифи на послуги з утримання будинку та прибудинкової території, що надаються КП «ЖЕО № 2», які складають віл 0,78 грн./кв.м. до 1,24 кв.м., хоча реальна собівартість складає від 1,7 грн./кв.м. до 5 грн. в залежності від якості будинків та площі прибудинкової території. Звичайно, що середньому пострадянському мешканцю м. Полтави легше платити копійки за роботу ЖЕКу, при цьому залишаючись завжди невдоволеним його роботою, чим взяти на себе відповідальність за власний будинок та утримувати його в належному стані, бо так жили його батьки, а до того батьки його батьків.

Економічний аспект

Відповідно до ст. 24 Закону України «Про обєднання співвласників багатоквартирних будинків» колишній власник, на балансі якого перебував багатоквартирний будинок до передачі на баланс об'єднанню, бере участь в організації та  фінансуванні першого після передачі на баланс капітального ремонту будинку відповідно до законодавства. На сьогодні в Україні склалася структура бюджетної системи, у якій переважає централізація бюджетних коштів у Державному бюджеті країни. Із загальнодержавного бюджету фінансується понад 75 % усіх видатків. Така тенденція до зменшення коефіцієнта бюджетної децентралізації видатків не могла не вплинути негативно на розвиток системи місцевого самоврядування та ефективність викорис­тання бюджетних асигнувань у цілому. Надмірна централізація коштів у Державному бюджеті України спричинила послаблення фінансового забезпечення соціальної сфери адміністративно-територіальних одиниць, їх місцевих бюджетів. Це призвело до неможливості місцевих рад як балансоутримувачів багатоквартирних будинків здійснити хоча би частково фінансування першого після передачі на баланс  капітального ремонту будинку, що породжує у населення недовіру до місцевої влади та стійке небажання самотужки без гарантованої фінансової участі виконкомів створювати ОСББ.

Законодавчий аспект

Закон України «Про обєднання співвласників багатоквартирних будинків» № 2866-ІІІ був прийнятий ще 29 листопада 2001 року. Відтоді в нього було внесені значні зміни, однак навіть з урахуванням внесених змін, Закон № 2866-ІІІ не відповідає реаліям сьогодення. Необхідність зміни законодавства Україн, яке регулює діяльність ОСББ, була задекларована на урядовому рівні в плані дій «100 днів, 100 кроків уряду», презентованого 19 березня Прем'єр – міністром Арсенієм Яценюком. Урядом планувалося сприяти прийняттю проектів законів за реєстраційними номерами 3793, 3669, розробкою яких займатися юристи іноземної компанії Baker & McKenzie, для запровадження ринкових механізмів в сфері забезпечення житлово–комунальними послугами мешканців багатоквартирних будинків. Однак, вже 25 вересня законопроекти №3793 «Про відносини власності у багатоквартирному будинку», та №3669 «Про особливості управління багатоквартирними будинками», які були зареєстровані у парламенті у 2013 році депутатами фракції «Партія регіонів» були відкликані 25 березня цього року.

Не минуло і п’яти місяців, як у серпні за реєстраційним номером 4463а у Верховній Раді України урядом зареєстровано проект Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», який за змістом практично нічим не відрізняється від законопроекту №3793 «Про відносини власності у багатоквартирному будинку», однак, на відміну від норм законопроекту №3793 авторами законопроекту № 4463а пропонується поширити його дію не лише на правовідносини, що виникають у процесі реалізації прав та виконання обов’язків співвласників, а й на власників житлових та нежитлових приміщень у гуртожитках, на які поширюється сфера дії Закону України «Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків».

Прийняття резонансного Закону України №1198-VII «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення розрахунків за енергоносії», яким фактично нівельовано право ОСББ обирати собі керуючу компанію, взагалі порушує право приватної спільної власності, крім цього, норми цього Закону не містять обов’язку передавати ОСББ зі своїх балансів монополістам внутрішньобудинкові мережі, а на яких правових підставах використовувати має їх монополіст, чи на підставі договору транзиту, чи субпідряду, також є таємницею.

Шляхи вирішення проблеми

Головне завдання на сьогодні для чиновників – не змушувати мешканців багатоквартирних будинків створювати ОСББ з метою «відзвітуватися» вищестоячим органам про виконання плану.

Читайте також: Як правильно ліквідувати ОСББ

Чиновники повинні створити сприятливі умови, за яких мешканці усвідомлять, що створення ОСББ є їхньою особистою потребою.

Для цього, по-перше, необхідно припинити встановлювати «політичні» тарифи та затвердити економічно обґрунтовані тарифи на послуги з утримання будинків та прибудинкової території комунальним ЖЕКам, щоб стимулювати розуміння у споживача що дорога послуга, яку надає «нав’язаний» згори ЖЕК є гіршим варіантом ніж свобода вибору виконавця послуги, який існує в ОСББ.

Наступним кроком має стати розроблення та прийняття  парламентом змін до Бюджетного та Податкового Кодексів щодо запровадження нового принципу розподілу доходів бюджету між центром та регіонами, що дасть можливість місцевій влади самій формувати бюджет територіальної громади та виконувати свої зобов’язання щодо організації та фінансування першого ремонту будинку, в якому створено ОСББ.

Крім цього, Верховна Рада України наступного скликання повинна скасувати Закон України №1198-VII «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення розрахунків за енергоносії» як такий, що суперечить нормам Цивільного та Господарського кодексів України, порушує право вільного розпорядження спільною власністю.

І найголовніше – новий Закон про ОСББ потрібно приймати, адже загальновідомо, що поганий закон – це краще, ніж взагалі його відсутність.

Андрій Осадчий

 
Коментарі (0)